Decyzja nr 5/2020 Dziekana Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki z dnia 12 października 2020 r. w sprawie zasad funkcjonowania Szkoły Ochrony i Inżynierii Środowiska im. Walerego Goetla w Katedrze Systemów Energetycznych i Urządzeń Ochrony Środowiska Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie
Szkoła Ochrony i Inżynierii Środowiska im. Walerego Goetla, zwana dalej Szkołą, jest częścią Katedry Systemów Energetycznych i Urządzeń Ochrony Środowiska (zwanej dalej Katedrą) na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Robotyki AGH (zwanym dalej Wydziałem).
Zasady funkcjonowania Szkoły zostały sformułowane na podst. art. 4 p. 1. Zarządzenia Rektora AGH nr 76/2019 z dn. 25.11.2019.
Szkoła podlega Kierownikowi Katedry, oraz Dziekanowi WIMiR, który nadzoruje jej działalność.
Organami Szkoły są:
Rada Programowa Szkoły,
Kierownictwo Szkoły.
Siedzibą Szkoły jest Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica, zwana dalej Uczelnią, adres: Al. A. Mickiewicza 30, 30-059 Kraków.
Szkoła zrzesza na zasadzie dobrowolności wydziały oraz dyscypliny w AGH, które są zainteresowane propagowaniem w nauce i dydaktyce nowocześnie rozumianej, interdyscyplinarnej ochrony środowiska człowieka.
Warunkiem uczestnictwa danego Wydziału Uczelni lub innej jednostki Uczelni w działalności Szkoły jest:
akceptacja zasad funkcjonowania Szkoły,
pisemne zgłoszenie reprezentantów do Rady Programowej Szkoły przez Dziekana danego Wydziału w ilości 1 do 3 osób, w zależności od wielkości Wydziału,
W swej działalności Szkoła uwzględnia tradycje ochrony przyrody i środowiska rozwijane w Uczelni przez profesorów Walerego Goetla i Tadeusza Skawinę – prekursorów nowoczesnej edukacji ekologicznej typu wszechnicy.
Specyfiką Szkoły jest ścisłe powiązanie działalności technicznej na rzecz ochrony środowiska z ekologicznymi wymogami tej ochrony.
Głównymi celami Szkoły są:
rozwijanie w Uczelni nowoczesnej, interdyscyplinarnej dydaktyki z zakresu ochrony i inżynierii środowiska, oraz zrównoważonego rozwoju,
organizacja i wykonywanie interdyscyplinarnych i komplementarnych badań nad środowiskiem dla rozwiązywania aktualnych problemów ekologicznych Krakowa, regionu krakowskiego i kraju,
sporządzanie, dla władz Uczelni, kierownictw resortów oraz innych instytucji i organizacji analiz i opinii na temat węzłowych problemów ochrony środowiska w gałęziach gospodarki reprezentowanych w Uczelni,
działanie na rzecz wprowadzania nowych technologii proekologicznych,
wskazywanie preferowanych kierunków badań interdyscyplinarnych i przedsięwzięć z zakresu ochrony i inżynierii środowiska,
edukacja ekologiczna oraz kształtowanie proekologicznych postaw pracowników i studentów Uczelni,
inicjowanie przedsięwzięć i doradztwo w sprawach dotyczących ochrony i kształtowania środowiska człowieka, oraz zrównoważonego rozwoju.
Zasadniczymi formami działania Szkoły są:
prowadzenie studiów podyplomowych mieszczących się tematycznie w zakresie działania Szkoły (w ramach działalności Katedry na Wydziale),
organizowanie konferencji naukowych i naukowo-technicznych oraz sympozjów z zakresu ochrony i inżynierii środowiska,
prowadzenie własnej działalności wydawniczej,
wykonywanie, a także inicjowanie i organizowanie prac naukowo-badawczych z zakresu ochrony i inżynierii środowiska z uwzględnieniem potencjału badawczego całej Uczelni, w tym opracowywanie i realizowanie projektów krajowych i międzynarodowych,
organizowanie krajowych i międzynarodowych szkoleń ekologicznych,
organizowanie innych form propagowania problemów ochrony środowiska,
inicjowanie oraz wspomaganie inicjatyw tworzenia w Uczelni kierunków studiów, specjalności z zakresu ochrony i inżynierii środowiska, oraz innych form kształcenia,
konsultowanie planów studiów oraz programów kształcenia związanych z ochroną środowiska,
współdziałanie z innymi uczelniami i jednostkami gospodarczymi oraz administracją państwową i samorządową na rzecz ochrony środowiska i ekorozwoju,
promowanie krajowych proekologicznych rozwiązań i technologii,
rozwijanie współpracy międzynarodowej i działanie na rzecz transferu nowoczesnych technologii proekologicznych do naszego kraju, oraz promocji zagranicą polskich technologii służących oszczędnej gospodarce zasobami przyrody i poprawie stanu środowiska człowieka.
Szkoła ma prawo wydawania świadectw ukończenia studiów podyplomowych (w ramach działalności jako Katedra na Wydziale), kursów szkoleniowych, udziału w seminariach i innych organizowanych przez Szkołę przedsięwzięciach.
Rada Programowa Szkoły jest kolegialnym ciałem doradczym o roli opiniotwórczej w sprawach wytyczania i utrzymywania linii programowej Szkoły zgodnie z jej zasadami funkcjonowania.
Członkowie Rady Programowej mają prawo do:
czynnego udziału w posiedzeniach Rady Programowej,
korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego dotyczącego typowania kandydata na Przewodniczącego Rady Programowej,
uczestniczenia lub współuczestniczenia w realizacji zadań programowych Szkoły, zgodnie ze swymi kompetencjami i realizowaną tematyką,
zgłaszania własnych inicjatyw programowych lub realizacyjnych,
uzyskiwania informacji o bieżącej działalności Szkoły.
Członkowie Rady Programowej wspierają Szkołę poprzez:
propagowanie jej działań i usług na rzecz rozwoju nauki, dydaktyki i rozwoju gospodarczego zgodnego z zasadami ekorozwoju,
opiniowanie i konsultowanie realizacji zadań programowych,
ocenę działalności Szkoły na podstawie okresowych sprawozdań przedkładanych jej przez Kierownictwo Szkoły.
Czynne działanie na rzecz rozwoju Szkoły, w tym uczestnictwo w plenarnych posiedzeniach Rady Programowej, jest obowiązkiem każdego członka Rady. Członek Rady Programowej, który nie uczestniczył w trzech kolejnych posiedzeniach Rady może być skreślony z listy członków Rady przez Dziekana IMiR.
W skład Rady Programowej wchodzą: nauczyciele akademiccy z jednostek zrzeszonych w Szkole, którzy muszą stanowić ponad połowę składu Rady.
W skład Rady mogą ponadto wchodzić wybitni specjaliści innych jednostek Uczelni i jednostek pozauczelnianych naukowych, administracyjnych lub gospodarczych, powoływani przez Dziekana IMiR na wniosek Rady.
Skład Rady może być uzupełniony w związku z przystąpieniem do Szkoły innych jednostek.
Radą Programową kieruje jej Przewodniczący powołany przez Dziekan z grona pracowników Uczelni zatrudnionych na stanowisku profesora, na wniosek Rady Programowej.
Rada Programowa organizuje co najmniej raz w roku posiedzenia plenarne, na którym ustosunkowuje się do:
corocznego sprawozdania Kierownictwa Szkoły z działalności Szkoły,
przedstawionego przez Kierownictwo programu działalności Szkoły na rok następny.
W okresie pomiędzy zebraniami plenarnymi Rada Programowa jest reprezentowana przez jej Przewodniczącego.
Na wniosek Przewodniczącego Rady lub co najmniej 10 członków Rady, może zostać zwołane nadzwyczajne posiedzenie plenarne Rady, w celu rozpatrzenia bardzo pilnych spraw związanych z działalnością Szkoły.
Kadencja Rady Programowej trwa 4 lata.
Kadencja rozpoczyna się w dniu 1 listopada roku rozpoczynającego kadencje wybieralnych organów jednoosobowych Uczelni i trwa do 31 października roku
kończącego tę kadencję.
Po wygaśnięciu kadencji Rady Programowej i Kierownictwa Szkoły, następują ponowne wybory składu Rady. W tym celu Dziekan Wydziału IMiR zwraca się do Wydziałów Uczelni biorących udział w działalności Szkoły o przedstawienie kandydatów do nowej Rady. Dalszy tryb postępowania określają punkty 14.–8.
Bieżącą działalnością Szkoły kieruje Kierownik Szkoły powołany przez Dziekana IMiR spośród pracowników Katedry.
Kierownik Szkoły pełni funkcję w Kierownictwie Katedry – jeżeli nie jest jej Kierownikiem, to powinien być zastępcą Kierownika Katedry.
W trybie określonym w p.1. Dziekan powołuje nie więcej niż dwóch Zastępców Kierownika Szkoły.
Kierownik Szkoły:
Kieruje działalnością merytoryczną i finansową Szkoły w porozumieniu z kierownikiem Katedry i za Zgodą Dziekana.
Organizuje działalność naukowo-badawczą i dydaktyczną Szkoły za zgodą dziekana Wydziału.
Zatwierdza kierowników poszczególnych zadań realizowanych w ramach działalności Szkoły w porozumieniu z Przewodniczącym Rady Programowej. Kierowanie realizacją poszczególnych zadań może być powierzane członkom Rady Programowej Szkoły, lub specjalistom spoza Szkoły, stosownie do ich kompetencji.
Opracowuje roczne sprawozdania z działalności Szkoły i przedstawia je do oceny Radzie Programowej na jej plenarnym posiedzeniu (zgodnie z rodz. 5, p. 11).
Reprezentuje interesy Szkoły, w tym odpowiada za rozliczenia finansowe projektów realizowanych w ramach działalności Szkoły, przed Kierownikiem Katedry oraz Dziekanem.
Część obowiązków podanych w punkcie 2, z wyjątkiem punktów 2.1. oraz 2.6, Kierownik Szkoły może powierzyć swoim zastępcom informując o tym Dziekana i Radę Programową.
Obsługę administracyjną Szkoły prowadzi pracownik administracyjny zatrudniony w Katedrze.
Obsługa finansowa projektów prowadzonych przez Szkołę jest prowadzona w ramach Katedry, z oznaczeniem, że są one projektami Szkoły.
Sprawy finansowe projektów prowadzonych przez Szkołę nadzoruje Kierownik Szkoły za zgodą kierownika Katedry i Dziekana.
Wszystkie sprawy finansowe Szkoły są prowadzone w Katedrze i przez Wydział.
We wszystkich sprawach nieujętych w niniejszych zasadach funkcjonowania rozstrzyga Dziekan Wydziału, który zgodnie z R.1.p. 2 nadzoruje działalność Szkoły.